امام زاده ها در دفینه یابی

امامزاده به فرزند یا نواده یکی از امامان دوازده‌گانه شیعه و نیز مقبرهٔ آنان گفته می‌شود. تعداد بسیاری امامزاده در شهرها و روستاهای ایران و نیز به تعداد کمتری در عراق وجود دارد. امام زادگان در ایران توسط سازمانی به نام سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می‌شوند.
مورخان شیعه دلایل متعددی را در خصوص علت گسترده مهاجرت فرزندان امام‌های شیعه به ایران ذکر کرده‌اند. مهمترین آنها عبارتند از:
🔷امنیت موجود در ایران بعد از سده ۲ هجری قمری، به دلیل دوری مسافت از بغداد و شام
🔷فضای مناسب برای ترویج و تبلیغ مذهب تشیع و مسائل فقهی و شرعی
🔷جذب نیرو برای قیام علویان زیدی
بر اساس برخی آمار منتشرشده تعداد مقبره امامزادگان ایران در اوایل انقلاب اسلامی یکهزار و پانصد مقبره بوده و بنابر آمارهای رسمی تا سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۰ هزار و پانصد مقبره رسیده است. تعداد امامزاده‌ها در طول ۳۰ سال ۷ برابر شده و این بدان معناست که طی سال‌های گذشته به‌طور میانگین، سالانه تعداد ۳۰۰ امامزاده جدید در ایران مورد شناسایی قرار گرفته است.این در حالیست که بالغ بر ۸۰۰۰ عدد از این امامزاده‌ها فاقد سند و شجره‌نامه هستند.
🔷امامزاده‌های جعلی
بسیاری از امامزاده‌های ایران فاقد سند و شجره‌نامه هستند و در صحت تاریخی آنها شبهاتی وارد شده است، که از معروفترین آنها می‌توان به بی‌بی شهربانو و امامزاده قاسم اشاره کرد.
🔷تخریب امامزاده‌های جعلی
افزایش چشمگیر تعداد امامزاده‌ها در مدتی کوتاه، مورد انتقاداتی قرار گرفته است.
نمایندگان مجلس از عدم برخورد مسئولان سازمان اوقاف با امامزاده‌های بدون شجره انتقاد کردند و این سازمان را تهدید به پیگیری طرح تحقیق و تفحص کردند.
امامزاده‌های جنجال برانگیز✨🗣
🔷امامزاده بیژن
این امامزاده در استان مازندران واقع شده است. انتشار عکس تابلوی این امامزاده در اینترنت سبب شگفتی و گاه شوخی کاربران قرار گرفت. نام اصلی این امام‌زاده سید محمد بوده است با توجه به اینکه امام‌زاده سید محمد در محلی یا روستایی واقع شده بود که مردم این مکان را بی‌جن تلقی می‌کردند (یعنی مکانی بدون وجود جن) بر همین اساس امام‌زاده سید محمد نیز در میان مردم به عنوان امام‌زاده بی جن و سپس در محاورات روزمره بیژن رواج یافت.
🔷امامزاده قلقلی
این امامزاده در راه قزوین-گیلان و در ۱۵ کیلومتری شهر لوشان است. علت نام آن‌هم این است که عده‌ای از مردم برای گرفتن به‌اصطلاح حاجت جلوی در ورودی آن قل می‌خورند.
جمع اوری؛ استاد سلطان
🆔 @AsrareTamaddon

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *